Amit a második babánál másképp csinálnék

8:30



Több mint másfél év telt el az első gyermekünk születése óta, és most már a második babánkat hordom a szívem alatt. Meséltem már róla, hogy bár szeretném örömmel és pozitívan megélni ezt az állapotot is, mégis nagyon sok félelmem van a következő időszakot illetően. Két kicsivel nem egy egyszerű évnek nézünk elébe, ezért eldöntöttem, hogy ahol csak tudok, megkönnyítem az életem. Az első legkézenfekvőbb megoldás, ha ezt a változást a második gyermekünk születése kapcsán is alkalmazom, ezért megfogadtam, hogy a második babánál néhány dolgot másképp fogok csinálni.

Emlékszem, hogy az első várandóságom idején határozott tervet dolgoztam ki a következő időszakra vonatkozóan. Eltökélt célom volt, hogy a gyereknevelés bizonyos aspektusai csakis úgy történhetnek, ahogy azt én (mi) szeretnénk. Nos, mint sok esetben már, most is bebizonyosodott, hogy jó, hogy ha a szülők egy kigondolt útvonalon keresztül haladnak, de ha közben valami nem működik, ne ragaszkodjunk hozzá foggal-körömmel, csak azért mert XY-nak bevált, vagy mert a "szakkönyvek" ezt javasolják. A gyereknevelésben éppen az a szép, hogy nincsenek kőbe vésett szabályok, hiszen a gyerekek már a születésüktől fogva egyéniségek, ezért nem kell egyetlen egy nevelési módszer mellett sem kitartanunk. Fontos, hogy megismerjük a gyermekünk, figyelnünk kell a reakcióikat, a viselkedésüket a különböző módszerek kipróbálása után, és eszerint eldöntetnünk azt, hogy mi az, amit hosszabb távon is alkalmazni szeretnénk és mi az, amit nem. Ettől is fontosabbnak tartom, hogy bízzunk az anyai ösztöneinkben, amelyek, tapasztalataim alapján, sosem csalnak.

Ugyanakkor azt sem szabad elfelejtenünk, hogy bár vannak gyerekeink, mégis ők egy boldog és kiegyensúlyozott anyával szeretnének találkozni nap mint nap. Ennek, azt gondolom, az is a megoldása, ha időt szánunk magunkra, hogy a többi "szerepünket" is gyakorolhassuk a szülői szerep mellett. A legtöbb anya szerintem itt szokott hibázni. Rendszerint képtelenek vagyunk a gyerekünk elé helyezni magunkat, pedig nem szabadna elfelejtenünk, hogy mi nők és feleségek is vagyunk, nem csak édesanyák. Bár csodálatos az anyaság, de ha a nap 0-24 órájában CSAK ezt a szerepét gyakorolja az ember, hamar belefásul az életbe. Több mint egy év kellett ahhoz, hogy ezt felsimerjem, hogy elfogadjam azt, nem teszek kárt a lányom lelkivilágában, ha néhány óra erejéig nem velem tölti az idejét vagy nem csak kizárólag vele foglalkozom.

Ezen felismerések nyomán, felvázoltam (elsősorban) magamnak, hogy min szeretnék a második baba megszületése után változtatni. Nem gondolom, hogy ezzel én találtam volna fel a spanyolviaszt, de az átélt tapasztalataim után, talán lesz olyan olvasó anyuka, akinek segíteni tudok ezzel a bejegyzésemmel.

1. Többet foglalkoznék magammal

Az első egy évben szinte a nap 0-24 órájában kizárólag a lányommal foglalkoztam, mellette természetesen igyekeztem a háztartást is elvégezni, naponta friss ételt tenni az asztalra. Ennek következtében pedig nem fordítottam kellő figyelmet magamra, elhanyagoltam a kinézetemet, ami miatt rosszul éreztem magam, de ahelyett, hogy tettem volna ellene valamit, egyszerűen beletörődtem a sorsomba, miszerint anya vagyok, tehát már sosem leszek a régi. Itt rontottam el, de piszkosul! Már most igyekszem ezen a hozzáálláson változtatni, és a második baba születése után is ezt a felismerésemet a gyakorlatban is alkalmazni.

2. Lazább lennék

Férjem sokszor mondogatja nekem, hogy lazuljak el egy kicsit, nem kell mindenen feszülnöm. Nem tudom megmagyarázni, de a szülés után valami iszonyat nagy nyomás nehezedett rám. Ezt az érzést talán a többi anyukatársam is ismeri. A szülés előtt úgy éreztem, hogy felkészültem az anyaságra, ám igazán csak akkor tudatosult bennem, hogy felelős szülő lettem, amikor a karomban tartottam Lucát. Ettől a perctől fogva elfogott a félelem. Féltettem mindentől és mindenkitől, folyamatosan aggódtam és aggódom a mai napig, hogy valami baja lesz. Ez az érzés csak hatványozódott a rohamos mozgásfejlődésével, ebben az időben legszívesebben kidobtam volna minden bútort a lakásból, nehogy véletlen is megüsse magát... A hozzátáplálás megkezdéséről ne is beszéljünk! Amellett, hogy napról napra folyamatosan arról olvastam, hogy mit ehet, és mit nem, már előre rettegtem attól az időtől, amikor elkezd darabos ételeket enni, mert mi van ha félrenyel, ha megakad a torkán... Folyamatosan a legrosszabb forgatókönyv játszódott le bennem egy-egy új szituáció kapcsán.

Szóval igen, paráztam és parázok a mai napig, nehezen tudom elengedni magam, és élvezni az anyaságot. Arról nem is beszélve, hogy kényszeresen ragaszkodtam hozzá, hogy mindig makulátlanul tiszta ruhában legyen, ne legyen piszkos, majzos, nehogy megfogja kézzel az ételt, még véletlenül se kóstolja meg a földet és a többi, és a többi. Így leírva döbbenek csak rá, hogy milyen elvárásokat támasztottam felé, egy kisgyerek (kisbaba) felé.

Pár hónapja ugyan némi változást érzékelek magamban, de azért még sokat kell gyakorolnom a "lazaságot". A második gyerekünk megszületésével remélem már könnyebben fog menni, és kicsit "fellélegezhetek".

3. Aludni, aludni, aludni, amikor csak lehet

Klasszikus tanács, hogy aludj, amikor a baba. Szerintem nincs olyan, aki ezt megfogadná, pedig ez a lehető legjobb tanács. Bár tudom, hogy a második babánál még kevésbé tudom ezt megvalósítani, hiszen akkor ott lesz a nagytesó is, akivel foglalkozni kell, ám ha lesz alvásra lehetőségem, akkor ki fogom használni az alkalmat. A mosatlan edények, na meg a Facebook üzenőfalam meg várják ki a sorukat!

4. A segítséget elfogadni és élni vele

Nem tudom miért, de ha valaki felajánlja a segítségét, én élből rögtön elutasítom. Nem szeretem, ha mások végzi el helyettem a feladatot, legyen szó a lakás takarításáról, főzésről, vagy épp a gyerek vigyázásáról. Ezzel viszont nem azt bizonyítottam be, hogy milyen szuper nő vagyok, hanem épp az ellenkezőjét! Hiszen azzal, hogy mindent egyedül akartam csinálni, folyamatosan fáradt voltam, na meg ideges, mert sose jutottam a dolgom végére...

Mit gondoltok, mi kerülhetne még erre a kis listára? Ti min változtattatok illetve változtatnátok a második babátok születése után? 
Nagyon kíváncsi vagyok a válaszaitokra, ezért ne tartsátok magatokban, írjátok meg a bejegyzés alatt kommentben vagy Facebook üzenetben!

Krisztina

You Might Also Like

0 megjegyzés

Instagram